foto_kasza

Czas na kasze

W okresie jesienno-zimowym powinno się jadać więcej potraw z kasz, mających charakter rozgrzewający. Kasze dostarczają m.in. białko roślinne, wapń, błonnik, witaminy B1, B2, B6, PP, E, kwas foliowy, mikroelementy. Odkwaszają organizm, a ponadto są lekkostrawne.

Kasze otrzymuje się z różnych roślin: perłową i pęczak z ziaren jęczmienia, jaglaną z prosa, mannę i kuskus z pszenicy, kukurydziana, orkiszowa i gryczana nie wymagają wyjaśnień. Im mniej ziarno jest oczyszczone i rozdrobnione, tym kasza zawiera więcej cennych składników odżywczych.
Kasze najlepiej łączyć z warzywami i owocami. Opłukane ziarna wrzucamy do wrzącej wody i gotujemy pod przykryciem. Gruboziarniste wskazane są dla osób cierpiących na zaparcia lub hemoroidy. Potrawy z kaszy działają pomocniczo w leczeniu nadciśnienia, chorób serca, krążenia, anemii. Kasza jaglana wspomaga leczenie chorób oskrzeli i kaszlu. Zawarte w ziarnach witaminy z grupy B łagodzą objawy stresu i wspomagają pamięć.
Kasze można spożywać w różnych potrawach. Podajemy przykłady przepisów, ale każda gospodyni łatwo znajdzie setki innych.
Kasza jaglana
Doskonale zastępuje ziemniaki. Można również przygotować z niej farsz do pierogów. 2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej, kostka twarogu, dwie drobno pokrojone cebule usmażone, sól, pieprz. Ugotowaną kaszę wymieszać z twarogiem i cebulą, nadziewać ciasto pierogowe.

Zapiekana z jabłkami                                                                                                            2 szklanki kaszy jaglanej, 3 / 4 l mleka, 1 kg rozprażonych jabłek, 3-4 łyżki cukru, cynamon, 3 łyżki masła, jogurt naturalny, cukier waniliowy. Kaszę zalać gorącym mlekiem, dodać masło i zagotować. Zmniejszyć ogień, przykryć i gotować na małym ogniu do miękkości. W natłuszczonym naczyniu żaroodpornym układać warstwami kaszę i jabłka przesypując je cynamonem i posypać brązowym cukrem. Zapiekać ok. 20 min. w 180 ° C następnie pokroić na porcje i przełożyć na talerze. Każdą porcję polać jogurtem ubitym z cukrem waniliowym i odrobiną cukru.

Zrazy w sosie grzybowym
1.5 szklanki wody, 25 dag kaszy jęczmiennej, cebula, 3 dag grzybów suszonych, 2 jajka, 3 łyżki mąki ziemniaczanej, 3 łyżki bułki tartej, olej. Sos: 0,5 szklanki śmietany, łyżka mąki pszennej, sół, pieprz, majeranek. Kasze ugotować na sypko, zmielić z cebula i grzybami, następnie wbic jajka, wsypać make ziemniaczana, tarta bulkę i przyprawy, wymieszać. Formować podłużne zrazy, smażyć. Sos: wywar z grzybów podprawić śmietaną wymieszaną z mąką pszenną, cebulę przyrumienić, dodać do wywaru i jeden grzybek pokrojony w paski, doprawić do smaku.

Kotlety z kaszy gryczanej i płatków owsianych
Pół szklanki ugotowanej kaszy gryczanej, szklanka płatków owsianych, dwa ząbki czosnku, jedna duszona cebula, sól, pieprz, bazylia lub majeranek. Płatki zalać wrząca wodą i odstawić na 10 minut do spęcznienia, Do masy dodać ugotowaną kaszę, cebulę, roztarty czosnek i przyprawy. Formować kotleciki, panierować w tartej bułce i smażyć.

Zapiekanka z kaszy kukurydzianej
2 szklanki kaszy kukurydzianej, dwie marchewki, 1 pietruszka, pół selera, 1 cebula, łyżka koncentratu pomidorowego, 10 dag żółtego sera, 4 suszone grzyby, sól, pieprz, bazylia, majeranek. Zagotować 3 szklanki wody lekko osolonej, wsypać kaszę stale mieszając. Gotować ok. 15 minut. Po ugotowaniu odcedzić i pozostawić do wystygnięcia. Przełożyć do naczynia żaroodpornego.
Grzyby ugotować w małej ilości wody, drobno posiekać. Wywar zostawić. Drobno pokrojoną cebule zeszklić na oleju. Warzywa zetrzeć na tarce, dodać do cebuli, podlać wywarem z grzybów i dusić pod przykryciem 15 minut. Dodać przecier pomidorowy i przyprawy. Całość wymieszać i gotować na małym ogniu 3-5 minut. Gotowym sosem zalać kaszę, posypać tartym żółtym serem, zapiekać w piekarniku 15 minut.

Potrawa z pęczaku z warzywami
30 dag pęczaku, 3 łyżki oleju, marchew, pietruszka, kawałek selera, pół pora, cebula, łyżka koncentratu pomidorowego, sól, pieprz, mielona papryka, odrobina majeranku, natka pietruszki.
Pęczak zmierzyć. Odmierzyć 3,5 razy tyle wody, zagotować ja z tłuszczem, wsypać kaszę. Gotować powoli do chwili aż wchłonie większą część wody. Pęczak osolić, zawinąć naczynie w papier i w koc. Najlepiej wykonać to rano, a po południu oczyszczone i drobno pokrojone warzywa krótko podsmażyć, podlać kilkoma łyżkami wody. Dusić ok. 15 minut. Do warzyw można dodać kilka drobno pokrojonych pieczarek. Koncentrat pomidorowy rozmieszać z 2-3 łyżkami wody, dodać do warzyw, przyprawić solą, pieprzem, papryką. Kaszę podgrzać, dodać warzywa, wymieszać, posypując majerankiem i zieleniną. Podawać z surówką.

Deser z kaszy jaglanej
Szklanka ugotowanej kaszy jaglanej, łyżka masła, miód, dowolne konfitury, owoce sezonowe lub mrożone, bądź suszone, starta czekolada, sok np. malinowy. Wymieszać kaszę z masłem i miodem, dodać owoce, polać sokiem i posypać tartą czekoladą.

Kasza jaglana z warzywami (dla 1 osoby)
100 g kaszy jaglanej, 1 mały ogórek, 1 żółta papryka, garść pomidorków cherry, kilka listków mięty, sól, pieprz.
Kaszę gotujemy na sypko zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Nieobranego ogórka oraz paprykę kroimy w kostkę, a pomidorki na połówki lub ćwiartki. Ugotowaną kaszę przelewamy zimną wodą, odcedzamy, mieszamy z warzywami oraz posiekaną miętą, doprawiamy solą i pieprzem. Do kaszy możemy dodać kukurydzę z puszki lub szynkę albo żółty ser (pokrojone w kostkę).

Ciemne gryczotto z orzechami i tymiankiem (dla 3 osób)
1 szklanka palonej kaszy gryczanej, 1 duże jajko, sól, pieprz, 100 g grubo pokrojonych orzechów włoskich, 2 łyżki masła, 2 łyżki oliwy (a jeszcze lepiej oleju lnianego lub rydzowego), 1 cebula, 2 łyżeczki posiekanego tymianku, 3 łyżki grubo pokrojonej natki.
Kaszę zacieramy lekko ubitym jajkiem, wsypujemy do rozgrzanego rondla o grubym dnie i prażymy chwilkę (2 minuty), aż kasza zacznie ładnie pachnieć, a ziarenka oddzielą się od siebie. Wtedy wlewamy 2 szklanki wrzącej wody, dodajemy 1/2 łyżeczki soli i sporą szczyptę świeżo zmielonego pieprzu. Przykrywamy i gotujemy na małym ogniu, aż kasza zmięknie i wchłonie prawie całą wodę (12-15 minut). Zdejmujemy z ognia, zawijamy w koc albo gruby ręcznik i odstawiamy na 10-20 minut. W tym czasie podsmażamy orzechy na połowie masła ? przez 5 minut, mieszając. Przesypujemy je do miski. W rondlu rozgrzewamy pozostałe masło z oliwą lub olejem i na malutkim ogniu przez 10 minut szklimy posiekaną cebulę wymieszaną z tymiankiem. Dodajemy kaszę, orzechy włoskie i natkę, przyprawiamy do smaku solą i pieprzem. Do tego gryczotta można podać kawałeczki wędzonej ryby, np. pstrąga.

Placki gryczane z kiszoną kapustą i łososiem
3 szklanki ugotowanej na sypko gryczanej kaszy, 2 jajka, 150 g posiekanej kiszonej kapusty, 2 łyżki oleju, 1-2 łyżki gęstej śmietany, 1/2 szklanki mąki pszennej, sól, pieprz, świeży tymianek, olej do smażenia, 200-250 g wędzonego łososia w plasterkach, 2 łyżki soku z cytryny, kwaśna śmietana do polania.
Do kaszy wbijamy jajka, mieszamy. Dodajemy kapustę, olej, śmietanę i tyle mąki, żeby dało się zrobić placki. Przyprawiamy solą, pieprzem i tymiankiem. Smażymy na rumiano, na mocno rozgrzanym oleju. Osączamy. Na każdy placek kładziemy kawałek łososia skropionego sokiem z cytryny i trochę śmietany.

Babka z kaszy gryczanej i sera
1 szklanka kaszy gryczanej, łyżka tłuszczu, 15 dag twarogu, 2 jajka, natka pietruszki, sól, pieprz, bułk tarta do formy.
Kaszę ugotować na sypko. Ser utrzeć z jednym żółtkiem, przyprawić solą, pieprzem, zieleniną. Utrzeć 1 jajko z białkiem i łyżką tłuszczu. Do tej masy dodać kaszę i przyprawy, dokładnie wymieszać. Połowe kaszy wyłożyć do formy wysmarowanej tłuszczem i posypanej bułka tartą. Na kaszę nałożyć masę serową a na to pozostałą kaszę. Powierzchnię skropić tłuszczem. Włożyć do gorącego piekarnika i zapiec. Upieczoną okroić nożem, przykryć deseczką lub talerzem i odwrócić.

Wybrały: Teresa Kamińska i Jolanta Miklar

KWARTALNIK PORADY NA ZDROWIE